امام مهدي (عج): هر کس در اجراي اوامر خداوند کوشا باشد، خدا نيز وي را در دستيابي به حاجتش ياري مي کند.
 
پنج شنبه 09 فروردین 1403
 
 
Thursday, March 28, 2024
18 رمضان 1445
 

نخستین دانشنامه مجازی فقه و اصول شیعی افتتاح می‌شود

آغاز ثبت نام شانزدهمین المپیاد بین‌المللی قرآن و حدیث

کنفرانس خلع سلاح و عدم اشاعه: امنيت جهاني بدون سلاح هاي کشتار جمعي

هم انديشي جوان ياوران

جشنواره بين المللي فارابي ويژه تحقيقات علوم انساني و اسلامي



نظر شما درباره ي محنوي سايت چيست ؟
عالي
خوب
متوسط
ضعيف






اقدامات>اولين هفته دوستي جوانان ايران و لبنان

گزارشي از مديريت اجرايي موسسه بين المللي رميک دربرگزاري

اولين هفته دوستي جوانان ايران و لبنان

 
کد : 397 تاریخ : 8:17 - 23 خرداد 1389 تعداد بازدید : 11422

تعميق روابط فرهنگي دو کشور در امور مربوط به جوانان، کمک به آشنايي هر چه بيشتر جوانان دو کشور از يکديگر، تبادل تجربيات و دستآوردهاي سازمانهاي متولي امور جوانان در دو کشور، زمينه­سازي براي آشنايي مسئولان و کارشناسان امور جوانان ايران و لبنان‌، ايجاد فضاي گفتگو و هم­انديشي جوانانه در محيطي دوستانه و ... از مهمترين اهداف برگزاري اين برنامه بوده است.

با توجه به ضرورت برقراري ارتباط، تعامل ونيز تقويت همکاري هاي بين المللي در امور جوانان درعصرحاضر، پيرو برنامه­ي اجرايي يادداشت تفاهم همکاري بين جمهوري اسلامي ايران و جمهوري لبنان درحوزه­ي جوانان  (1393-1387هجري شمسي) (تصوير پيوست 1)، که مفاد آن مبتني بر تبادل ديدارهاي مسئولان و کارشناسان امور جوانان دردو کشور،تبادل ديدارهاي هيات­هاي جوانان براي تحقق بخشيدن به تفاهم هر چه بيشتر و تعميق پيوندهاي دوستي بين جوانان دو کشور، برگزاري هفته­هاي دوستي به صورت مشترک در دو کشور، ايجاد و تقويت همکاري بين انجمن­ها و مراکز غير دولتي جوانان در دوکشور، تبادل تحقيقات، پژوهش­ها و نشريات مربوط به امور جوانان و ... .مي­باشد، سازمان ملي جوانان، به عنوان يکي از سازمان­هاي فعال در امور جوانان، تصميم به برگزاري هفته­ي دوستي جوانان ايران و لبنان گرفته است.

اهداف سازمان ملي جوانان از برگزاري اين هفته دوستي، تعميق روابط فرهنگي دو کشور دوست و برادر در امور مربوط به جوانان، کمک به آشنايي هر چه بيشتر جوانان دو کشور از يکديگر، تبادل تجربيات و دست­آوردهاي سازمان­هاي متولي امور جوانان در دو کشور، زمينه­سازي براي آشنايي مسئولان و کارشناسان امور جوانان ايران و لبنان‌، ايجاد فضاي گفتگو و هم­انديشي جوانانه در محيطي دوستانه و ... مي­باشد.

پس از بررسي­هاي انجام شده، قرار بر اين شد تا اولين هفته­ي دوستي جوانان ايران و لبنان به صورت برپايي نمايشگاه تصويري و نيز غرفه­هايي جهت آشنايي با عملکرد نهادها و سازمان­هاي ايراني و برپايي همايش­هايي جهت آشنايي با وضعيت جوانان با سخنراني مسئولان و کارشناسان امور جوانان دو کشور و نيز برنامه­هاي فوق­العاده در بهمن ماه سال 1388برگزار گردد.

با لطف خداوند متعال و با تلاش­هاي مسئولين و کارکنان بخش بين­الملل سازمان ملي جوانان و با همکاري و تلاش مؤسسه بين­المللي رميک که به عنوان مجري در برگزاري اين هفته دوستي فعاليت داشت، اين برنامه از روز پنج­شنبه 07/11/1388 تا دوشنبه 12/11/1388 با موفقيت برگزار شد.

به اين منظور طرح برگزاري اولين هفته­ي دوستي جوانان ايران و لبنان (تصوير پيوست2) به صورت مشترک توسط مؤسسه بين­المللي رميک و مؤسسه منير تهيه گرديد. اين طرح به بيان اهداف و برنامه­ها (برنامه­هاي اصلي و برنامه­هاي جنبي)، مکان و زمان برگزاري نمايشگاه، معرفي سازمان­هاي ايراني (دولتي و غيردولتي) و نيز تشکل­هاي غيردولتي فعال در امور جوانان که در برنامه­­هاي ذکرشده شرکت خواهند کرد، مي­پردازد.

پس از موافقت سازمان ملي جوانان با طرح ياد شده، برنامه­ي اجرايي برگزاري هفته­ي دوستي جوانان ايران و لبنان (تصوير پيوست3) که شامل گام­بندي طرح (تدوين طرح و همايش­هاي مرتبط در بيروت ، هماهنگي با سازمان­ها و نهادهاي مرتبط با امور جوانان در ايران، تعيين زمان­بندي قطعي برنامه­ها و اقدامات و ....) و نيز مراحل اجرايي نيازمندي­هاي عملياتي و شرح وظايف مي­باشد، تهيه و به سازمان ارائه شد.به منظور برنامه­ريزي براي هفته­ي دوستي، ستاد برنامه­ريزي و دبيرخانه اجرايي با حضور عوامل اجرايي دو مؤسسه تشکيل گرديد. اين ستاد شامل شوراي برنامه­ريزي، قائم مقام و شوراي اجرايي مي­باشد. شوراي اجرايي متشکل از دفتر و دبير تعريف شد. دبير اين شورا 4 معاون جهت تقسيم وظايف در نظر گرفته است که شامل: معاون هماهنگي، معاون اجرايي و برنامه­ريزي، معاون تبليغات و روابط عمومي، و معاون پشتيباني است که مجموعا امور هماهنگي­هاي داخلي و خارجي، برنامه­هاي همايش، هم­انديشي، نمايشگاه عکس، غرفه­ها، امور محتوايي، اطلاع­رساني، مستند سازي، استقرار و پذيرايي، و تشريفات را به عهده دارند.

 با توجه به  برنامه­ي اجرايي اخيرالذکر به منظور هماهنگي با مؤسسات و عوامل اجرايي در لبنان تبادل نظرهايي صورت گرفت.

از طرف ديگر با سازمان­هاي ايراني مرتبط با جوانان در داخل کشور مکاتباتي توسط سازمان ملي جوانان جهت دعوت به همکاري و ايجاد غرفه در اين هفته­ي دوستي به عمل آمد و جلسات چندي برگزار و امور مربوط پيگيري شد.

 

لازم به ذکر است دبيرخانه و ستاد برنامه­ريزي به مدت 5 ماه فعاليت کاري مستمر داشته است.

پس از حصول اطمينان از حضور برخي سازمان هادر اين برنامه، به تهيه جداولي که نمايانگر نام سازمانها و اسامي افراد و گروه­هايي که اين افراد در آن قرار گرفتند و برخي اطلاعات ديگربود، پرداخته شد.

 لذا دبيرخانه براي اخذ اطلاعات مورد نياز از سازمان­ها جهت شرکت در اين نمايشگاه ، فرم ثبت­نام (تصوير پيوست4) تهيه کرده، آن را به سازمان ها ارائه نمود. همچنين برنامه­ي نهايي تدوين شده به زبان عربي ترجمه (تصوير پيوست 5) و جهت طرف لبناني ارسال شد.

پس از بررسي­ها، هماهنگي ها وکارشناسي­هاي انجام شده ميان مسئولين دو کشور، جدول زماني (تصوير پيوست 6) برگزاري هفته­ي دوستي تهيه گرديد.

اين جدول زماني، براي چهار گروه هيأت رسمي، مديران ارشد، گروه اجرايي و جوانان به طور مجزا برنامه­ريزي شد. در اين جدول تاريخ رفت و برگشت، تاريخ و زمان برگزاري نمايشگاه، همايش و هم­انديشي­ها، بازديدهاي پيش­بيني شده و نيز برخي از ديدارها ذکر گرديده است.

جهت آشنايي هر چه بيشتر افراد شرکت­کننده در اين برنامه از کشور لبنان و نيز بيان اهداف سفر در اين هفته دوستي، سازمان ملي جوانان از اين افراد دعوت نمود تا طي يک جلسه توجيهي به بيان مطالبي در خصوص اين سفر پرداخته شود.

اين جلسه در روز يکشنبه 27/10/88 از ساعت 12 10 در سالن کنفرانس سازمان ملي جوانان با حضور برخي از افراد منتخب و سخنراني آقاي مهدي صولي مديرکل دفتر امور بين­الملل سازمان ملي جوانان برگزار گرديد.

در اين جلسه مهدي صولي در خصوص اهداف سفر، و تاريخ و چگونگي برگزاري آن، اهميت و چگونگي حضور جوانان ايراني در کشور لبنان، برنامه­هاي اصلي و جنبي، برخي نکات ايمني در خصوص حضور در کشور لبنان، نحوه مصاحبه­هايي که ممکن است در کشور لبنان انجام گيرد، و مطلع نمودن افراد از گروه­هايي که اين عزيزان در آن قرار گرفته اندو نيز آگاهي از مکان برگزاري نمايشگاه و امکاناتي که مي­تواند در اين سفر در اختيار اين عزيزان قرار گيرد توضيحاتي را بيان کرد.

مهدي صولي از افراد شرکت­کننده درخواست کرد تا چنانچه پيشنهاداتي در بهبود ارائه برنامه دارند بيان نمايند.

پس از آن برخي از افراد شرکت­کننده در جلسه نظرات و سؤالات و درخواست­هاي خود را بيان کردند. مؤسسه بين­­المللي رميک نيز براي آگاهي بيشتر اين عزيزان قبل از سفر به کشور لبنان با تهيه  جزوه اي (تصوير پيوست 7) به بيان مطالبي در خصوص کشور و مردم لبنان، فرهنگ و آداب و رسوم، وضعيت آب و هوا، وضعيت اقتصادي و سياسي، وضعيت جوانان، مکان­هاي ديدني شهر بيروت، واحد پول کشور لبنان، رعايت نکات ايمني، شماره­هاي ضروري لبنان، اطلاعات پرواز رفت و برگشت و اوقات شرعي بيروت پرداخت و در جلسه توجيهي در اختيار افراد قرار داد.

از آن جهت که بخشي از فعاليت­هاي مؤسسه رميک، آموزش آداب ديپلماتيک و چگونگي آداب رفتار و پوشش در مناسبات بين­المللي است، از اين رو به تهيه و تدوين جزوه­اي (تصوير پيوست 8) که چکيده­اي از اين موضوعات را در برگرفته و مي­توانست در اين سفر راهنماي مناسبي جهت  چگونگي حضور در ملاقات­ها و ضيافت­ها باشد، پرداخته شد که اين جزوه نيز در اين جلسه توجيهي در اختيار  شرکت­کنندگان قرار گرفت.

هم­چنين اين مؤسسه به تهيه يک بروشور ديگر (تصوير پيوست 9) که بيان کننده اهداف برگزاري هفته دوستي، برنامه سفر، نکات ضروري و ايمني، شماره تماس­هاي ضروري، وضعيت آب و هوا در زمان اقامت در لبنان، نام مؤسسات و سازمان­هايي که در اين سفر شرکت کرده­اند و ... پرداخت که اين بروشور در فرودگاه امام خميني هنگام عزيمت به بيروت در اختيار افراد قرار داده شد.

جهت رعايت نظم و مشخص شدن برنامه­ها در زمان­، مکان­ و روزهاي مشخص در برنامه­ها، 5 سري جدول، همراه با عکس شرکت­کنندگان براي هر گروه و براي هر روز به طور مجزا تهيه گرديد و در اختيار مسئولين هر گروه قرار داده شد تا بواسطه آن حضور و غياب افراد و همچنين موارد خاص و قابل ذکر در هر روز و هر زمان و هر مکان براي هر شخص ذکر گردد.

جهت هماهنگ بودن و رعايت نظم در دريافت و تحويل بارها هنگام رفت در فرودگاه امام خميني و هنگام برگشت در فرودگاه دمشق نيز جداولي به­طور مجزا تهيه و در اختيار مسئول حمل و نقل بارها قرار گرفت.

پس از ارسال اسامي افراد منتخب توسط سازمان ملي جوانان، دبيرخانه بلافاصله با اين عزيزان جهت ارسال مدارکشان (عکس و  پاسپورت) تماس گرفته شد. پس از جمع­آوري مدارک بلافاصله جهت تهيه بليط رفت و برگشت، ويزاي لبنان و سوريه و تهيه بيمه سفر اقدام گرديد.

جهت رفاه حال افراد و برقراري تماس با ايران تصميم بر آن شد تا تعدادي سيم کارت براي افراد خريداري و در صورت تمايل در اختيار مسافرين قرار گيرد.

روز سه­شنبه 29/10/88 جلسه­اي جهت هماهنگي­هاي بيشتر با حضور آقاي مهدي صولي و افرادي که از سازمان ملي جوانان مسئول برنامه­ريزي و پي­گيري­ اين برنامه بودند و نيز يک نماينده از مؤسسه بين­المللي رميک برگزار گرديد.

در اين جلسه هر کدام از مسئولين به ترتيب فعاليت­هايي را که جهت بررسي به عهده شان گذاشته شده بود ارائه نمودند و هماهنگي­هاي نهايي توسط آقاي صولي انجام شد.

در روزهاي چهارشنبه 30/10/88 و يکشنبه 04/11/88 جلسات ديگري جهت هماهنگي­هاي نهايي با حضور خانم­ها رحماني و محمد حسن از دفتر امور بين­الملل سازمان ملي جوانان و نيز خانم فلاح از مؤسسه بين­المللي رميک برگزار گرديد.

در اين جلسات، بليط­ها، پاسپورت­ها به همراه ويزاي لبنان و سوريه وکارت بيمه که از طرف مؤسسه بين­المللي رميک براي هر فرد به طور مجزا در داخل يک پاکت به همراه نام افراد تهيه گرديده بود ، تحويل مسئولين هر گروه داده شد

هم­چنين جداولي که براي مسئولين هر گروه (خانم رحماني گروه جوانان، خانم محمد حسن گروه اجرايي، آقاي حدادي گروه مديران ارشد، آقاي دزفولي گروه هيأت رسمي، آقاي بياتي حمل و نقل بارها) براي هر روز به طور مجزا تهيه شده بود در اختيار آنان قرار گرفت.

در روز چهارشنبه 07/11/1388 در فرودگاه امام خميني، مسئولين هرگروه­ گذرنامه ، بليط وکارت بيمه افراد به همراه بروشور تهيه شده (تصوير پيوست 9) توسط مؤسسه را به آنها تحويل دادند.

براي برگزاري هر چه بهتر برنامه­هاي هفته دوستي، اين مؤسسه جهت برنامه­ريزي و هماهنگي اقدام به چندين مرتبه برگزاري جلسات توجيهي و هماهنگي با مؤسسات و طرف­هاي لبناني مرتبط با برنامه­ها نمود. هم­چنين به منظور آماده­سازي شرايط و بررسي اقدامات تبليغي و رسانه­اي عوامل اجرايي مؤسسه­هاي رميک و منير يک هفته زودتر از تاريخ برگزاري در کشور لبنان حضور يافتند.

در بررسي­هاي اين سفر مشخص شد که طرف لبناني برخي تعهدات خود را در خصوص اقدامات رسانه­اي و تبليغي به انجام نرسانده است. سپس با تلاش شبانه­روزي گروه کارشناسي اجرايي نسبت به برنامه­ريزي رسانه­اي و هماهنگي با گروه­هاي مختلف لبناني جهت استقبال هر چه بيشتر از مراسم اقدامات لازم به عمل آمد.

در اين خصوص نسبت به تبليغات محيطي به صورت بيلبورد در خيابان­ها، ارسال بيش از يکصد هزار پيام کوتاه، مصاحبه با شبکه­هاي مختلف تلويزيوني، ساخت و پخش تيزر تلويزيوني، و اطلاع­رساني تلويزيوني به صورت زيرنويس اقدام شد.

تاريخ پرواز رفت تمامي گروه­ها در روز چهارشنبه 07/11/88 در ساعت 17:45 از فرودگاه امام خميني بود. در فرودگاه مسئولين گروه­ها مدارک و بليط رفت و برگشت و بيمه سفر افراد را به آنان تحويل دادند.

در ساعت 22، تمامي افراد به فرودگاه بيروت وارد شدند. با توجه به تعدد گروه­هاي شرکت­کننده در اين برنامه، پيچيدگي خاصي در اجراي آن حاکم بود.

گروه­هاي شرکت­کننده در اين برنامه عبارت بودند از گروه­هاي جوانان، اجرايي، مديران، هيأت رسمي به رياست معاون محترم رئيس جمهور که براي هر يک برنامه­اي جداگانه با لحاظ نمودن اشتراکات و افتراقات برنامه­اي تنظيم و به اجرا درآمد. (تصوير پيوست 6)

با توجه به اينکه گروه جوانان به طور عمده از نخبگان جوانان ايراني بودند از نظر امنيتي هماهنگي­هاي ويژه­اي به اين منظور صورت پذيرفت که شامل تيم­هاي امنيتي وزارت کشور لبنان، سفارت جمهوري اسلامي ايران در بيروت، گروه­هاي حراست در لبنان مي­شد که البته برخي به طور محسوس و برخي ديگر به طور نامحسوس اقدامات امنيتي خود را انجام دادند.

گروه­هاي اجرايي، مديران ارشد و هيأت رسمي در هتل Coral beach و گروه جوانان در هتل ديوروي اقامت گزيدند.

پس از ورود به هتل پذيرايي مختصري در لابي انجام گرفت و به اين دوستان يک بسته حاوي شماره و کارت اتاق، نقشه لبنان و جدول زمانبندي مخصوص هر گروه تحويل داده شد.

به دليل اينکه روز افتتاحيه نمايشگاه در روز پنج­شنبه ساعت 10 صبح بود، ترتيبي داده شد تا افرادي که در نمايشگاه غرفه دارند پس از استقرارشان در هتل، در شب چهارشنبه جهت برپايي غرفه­ها به قصر يونسکو منتقل گردند.

قصر يونسکو يک مرکز فرهنگي جهت برپايي نمايشگاه­ها، جشنواره­ها و همايش­ها در شهر بيروت مي­باشد.

اين مکان حاوي 2 سالن جهت برگزاري نمايشگاه است که اين دو سالن در اختيار کشور ايران قرار گرفت.

تيم اجرايي از 2 روز قبل از برگزاري مراسم به منظور آماده سازي مکان نمايشگاه­ها در قصر يونسکو حاضر شد و اقدام به پارتيشن­بندي سالن­ها نمود.

لکن با توجه به تأخير در ارسال محموله­ي نمايشگاهي که از جانب هواپيمايي ايران اير صورت گرفت تلاش بسياري با همکاري سفارت جمهوري اسلامي ايران در لبنان صورت پذيرفت. پيشتر برنامه­ريزي شده بود تا 2 روز قبل از شروع مراسم محموله ترخيص شده و به چينش اقلام نمايشگاهي پرداخته شود.

محموله بعدازظهر روز قبل از برگزاري مراسم ترخيص و به مکان برگزاري (قصر يونسکو) انتقال داده شد. لذا فشار مضاعفي به تيم اجرايي جهت برپا نمودن نمايشگاه وارد شد.

علي­رغم هماهنگي قبلي با طرف لبناني جهت تهيه و در اختيار گذاشتن برخي امکانات به منظور برپايي نمايشگاه در روز برپايي با آماده نبودن امکانات در قصر يونسکو مواجه شديم ولي با لطف خداوند و تلاش­هاي مداوم و پي­گير تيم اجرايي و همکاري برخي از دوستان مستقر در نمايشگاه، اين نمايشگاه در چهارشنبه شب برپا گرديد و عزيزان شرکت­کننده در محيطي صميمي و دوستانه به تلاش و تکاپو جهت هر چه بهتر برگزار شدن نمايشگاه اقدام نمودند.

در قصر يونسکو نمايشگاه­ها به دو بخش تقسيم شد.

1.   قسمت اول نمايشگاه تصويري سيماي جوان ايراني شامل 170 تابلو عکس با موضوعات متنوع آشنايي با وضعيت جوانان ايراني

جهت کسب اطلاعات از نظرات و پيشنهادات بازديدکنندگان از نمايشگاه تصويري، دفترچه يادبودي تهيه گرديد (تصوير پيوست 10) تا پس از جمع­آوري اطلاعات آن، بتوان از نظرات و تأثيراتي که اين عکس­ها بر بازديدکنندگان گذاشته است، مطلع شد.

2.   قسمت دوم نمايشگاه، شامل 17 غرفه که در رابطه با آشنايي با عملکرد نهادها و سازمان­هاي ايراني (دولتي و غيردولتي و نيز تشکل­هاي غيردولتي فعال در امور جوانان که شامل غرفه­هاي سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري، کانون پرورش فکري کودکان و نوجوانان، سازمان ملي جوانان، شوراي هماهنگي­ حرکت­هاي جهادي، اتحاديه تعاوني­هاي مرکزي فرش روستائي، فعالان دانشجويي، کانون مخترعين ايران، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکي، سازمان جوانان جمعيت هلال احمر جمهوري اسلامي ايران، دانشگاه آزاد اسلامي، کليساي جلفاي اصفهان (کليساي گئورک مقدس)، فدراسيون پهلواني و زورخانه­اي جمهوري اسلامي ايران، پژوهشکده علوم، سازمان فضايي ايران، گروه موسيقي رونا، جهاد دانشگاهي

با توجه به کمبود زمان جهت برپايي غرفه­ها، شام در محل قصر يونسکو ميان همکاران توزيع شد.

برپايي غرفه­ها و نمايشگاه عکس تا پاسي از نيمه شب ادامه يافت.

گروه مستند ساز اعزامي جهت تهيه­ي فيلم مستند اقدام به فيلم­برداري از برپايي غرفه­ها و نمايشگاه عکس نمود که البته همراه با بقيه­ي برنامه­هاي تصويربرداري شده به صورت مستند از شبکه­هاي سيما در آينده پخش خواهد شد.

در خلال برگزاري نمايشگاه، ترتيبي داده شده بود تا گروه جوانان ايراني و لبناني بتوانند در جلساتي با عنوان هم­انديشي يا حوار در موضوعات فرهنگي، اجتماعي، علمي، ديني و مذهبي به منظور افزايش اطلاعات شخصي و رشد و شکوفايي خود و کشورشان به تبادل نظر پرداخته و در محيطي دوستانه با يکديگر ارتباط عميق­تري برقرار کنند.

برگزاري هم­انديشي­ها در سالني در قصر يونسکو پيش­بيني شده بود.

صبح روز پنج­شنبه اعضاي هيأت رسمي و مديران بر سر مزار شهيد عماد مغنيه حاضر شدند و

طي مراسمي ضمن نثار گل به مزار آن شهيد بزرگوار اداي احترام نمودند و به قرائت فاتحه پرداختند.

پس از آن به سمت قصر يونسکو حرکت کردند تا در مراسم افتتاحيه­ي هفته­ي دوستي که ساعت 10 صبح آغاز گرديد حضور يابند.

از طرف ديگر گروه­هاي جوانان و اجرايي نيز در قصر يونسکو حاضر شدند و در غرفه­ها جهت آمادگي براي افتتاح رسمي مستقر شدند.

در مراسم افتتاحيه تعداد بسيار زيادي از جوانان، دانش­آموزان و اقشار مختلف مردم از کشور لبنان به همراه گروه ايراني مقيم در لبنان و نيز مسئولين دو کشور حضور داشتند.

مراسم افتتاحيه با پخش سرودهاي ملي جمهوري اسلامي ايران و جمهوري لبنان آغاز شد. مجري برنامه در خصوص مراسم توضيحاتي ايراد نمود. پس از آن برنامه­ي گروه پهلواني ايراني به اجرا درآمد و مرشد اشعاري در مدح اهل بيت عصمت و طهارت (ع) خواند.

پس از اجراي گروه ايراني گروه موسيقي سنتي لبناني نيز برنامه اجرا کردند.

 سپس جناب آقاي بذرپاش، معاون محترم رئيس جمهور و رئيس سازمان ملي جوانان سخنراني نمود.

جناب آقاي دکتر علي عبدالله، وزير محترم جوانان و ورزش لبنان پس از طرف ايراني بياناتي را ايراد کرد.

در ادامه گروه موسيقي ايراني برنامه­ي خود را به شيوه­ي سنتي به اجرا درآورد. مجددا گروه لبناني نيز برنامه­ي موسيقي اجرا کرد.

پس از اتمام برنامه افتتاحيه مسئولين و تمامي افراد جهت افتتاح نمايشگاه­ها به لابي قصر يونسکو آمدند.

در ابتدا نمايشگاه توان­مندي­هاي جوانان ايراني در عرصه­هاي علم و هنر و فرهنگ توسط آقاي بذرپاش و آقاي دکتر علي عبدالله و با حضور برخي از مسئولين افتتاح گرديد.            

پس از افتتاح اين بخش از نمايشگاه تمامي افراد حاضر در قصر يونسکو به بازديد غرفه­ها پرداختند. مسئولين هر غرفه نيز توضيحاتي را در رابطه با محصولات عرضه شده جهت مقامات و بازديد کنندگان بيان نمودند.

در اين روز قصر يونسکو شاهد تعداد کثيري از جوانان و اقشار مختلف مردم جهت بازديد از غرفه­هاي کشور ايران بود.

پس از آن مقامات، مسئولين و اعضا جهت افتتاح نمايشگاه عکس به سالن ديگر قصر يونسکو رفتند. سپس به تماشاي تصاويري که پس از ماه­ها تلاش پياپي و مستمر توسط مسئولين نمايشگاه تهيه و گوياي فرهنگ، آداب و رسوم و وضعيت جوانان ايراني در کشور ايران بود، پرداختند.

هيأت رسمي بعد از افتتاح نمايشگاه جهت ديدار با جناب آقاي ميشل سليمان، رئيس جمهور لبنان و شرکت در ضيافت رسمي، به مکان کاخ رياست جمهوري عزيمت کردند.

گروه جوانان به هتل بازگشتند و بعد از صرف ناهار و اقامه­ي نماز، آماده­ي شرکت در جلسه­ي هم­انديشي جوانان ايراني و لبناني شد. اين جلسه بعدازظهر روز پنج­شنبه برگزار شد.

گروه اجرايي نيز جهت صرف ناهار به رستوران شرمپي برده شد و پس از صرف ناهار جهت اقامه­ي

نماز به هتل بازگشتند.

بعدازظهر پنج­شنبه، گروه اجرايي مجددا به قصر يونسکو جهت استقرار در مکان غرفه­ها عزيمت نمودند.

با توجه به اينکه چند روز قبل از مراسم هفته­ي دوستي يک فروند هواپيماي لبناني در حال بلند شدن از زمين در اثر صاعقه دچار سانحه شده و سقوط کرده بود لذا بعدازظهر پنج­شنبه گروه جوانان ايراني و لبناني در محل سانحه حاضر شده و با گل­باران نمودن محل مربوط و قرائت فاتحه به کشته شدگان اين سانحه­ي هوايي اداي احترام کردند.

طي برگزاري برگه­هاي نظرسنجي نيز ميان شرکت­کنندگان توزيع و پس از پر کردن آن جمع­آوري شد.

هيأت رسمي ديداري نيز با جناب آقاي سعد حريري با نخست وزير لبنان داشت. هم­چنين جناب آقاي بذرپاش معاون محترم رئيس جمهور با سيد حسن نصرالله، دبيرکل حزب­الله لبنان نيز ملاقات نمود.

در روز پنج­شنبه به ميزباني جناب آقاي بذرپاش، معاون محترم رئيس جمهور، در رستوران ساحه مراسم ضيافت شام با حضور تمامي شرکت­کنندگان ايراني و لبناني اعم از مقامات، جوانان و گروه­ اداري، اجرايي برگزار شد که در اين مراسم جناب آقاي حسينيان، سرپرست محترم سفارت جمهوري اسلامي ايران در لبنان سخناني ايراد نمود.

پس از ضيافت هدايايي به رسم قدرداني و يادبود به کادر اجرايي وزارت جوانان و ورزش لبنان از طرف هيأت ايراني اهدا شد.

روز جمعه نتايج مذاکرات صورت گرفته طي مصاحبه­ي مطبوعاتي مقامات رسمي که از جانب هيأت ايراني برنامه­ريزي شده بود و در سالن هتل کورل بيچ برگزار شد به اطلاع عموم رسانده شد.

صبح روز جمعه گروه اجرايي در قصر يونسکو در غرفه­ها حاضر شدند و گروه جوانان نيز در دومين جلسه­ي هم­انديشي شرکت نمودند.

 ناهار ظهر جمعه در رستوران خروف الذهبي صرف شد.

هيأت رسمي و برخي از افراد گروه مديران ارشد بعدازظهر روز جمعه به قصد زيارت حضرات سيده زينب و سيده رقيه (س) به سمت سوريه حرکت کرده و پس از آن جهت عزيمت به تهران به فرودگاه دمشق حرکت کردند.

بعدازظهر روز جمعه کل هيأت به منطقه­ي توريستي جعيتا جهت بازديد از غار و پس از آن به منطقه­ي حريصا جهت بازديد از کليساي حضرت مريم (س) عزيمت نمودند.

پس از آن هيأت ايراني به ديدار شيخ نعيم قاسم، روحاني برجسته­ي لبناني و معاون دبيرکل حزب­الله لبنان رفتند. در اين ديدار ابتدا وي براي گروه ايراني سخنراني نمود و پس از آن به سؤالات پاسخ داد.

شام جمعه در رستوران بي­راک در منطقه­ي روشه و در کنار درياي مديترانه صرف شد.

روز شنبه گروه جوانان در سومين جلسه­ي هم­انديشي حاضر شدند.گروه اجرايي نيز در غرفه­ها مستقر بودند. در عصر روز شنبه که آخرين روز برگزاري نمايشگاه بود برنامه­ي عصرانه­ي موسيقي برگزار شد که در آن گروه­هاي ايراني و لبناني به اجراي برنامه پرداختند.

به جهت طولاني شدن برنامه، شام در محل قصر يونسکو توزيع شد.

هيأت ايراني صبح روز يکشنبه به منظور شرکت در مراسمي که از جانب وزير جوانان و ورزش لبنان تدارک ديده شده بود به شهر بعلبک و منطقه­ي بقاع عزيمت نمود. در بعلبک ابتدا از آثار باستاني معابد خدايان، با حضور وزير لبناني بازديد به عمل آمد. سپس جهت شرکت در ضيافت وزير به سمت رستوران حرکت نموديم. در اين مراسم جوانان لبناني نيز حضور داشتند. شهردار بقاع، و رئيس شوراي شهر و وزير جوانان و ورزش لبنان از سخنرانان در اين ضيافت بودند. پس از صرف غذا لوح يادبود به هر يک از شرکت­کنندگان از جانب طرف لبناني اهدا شد.

پس از بازگشت از بقاع گروه براي خريد به فروشگاه برده شد و سپس به هتل منتقل شدند و شام نيز در هتل صرف شد.

با توجه به اينکه روز شنبه آخرين روز برگزاري نمايشگاه بود، شنبه شب اقدام به جمع­آوري نمايشگاه شد.

با توجه به علاقه­مندي هيأت به زيارت حضرت زينب (س) و حضرت رقيه (س) مقرر شد روز دوشنبه صبح به سمت سوريه عازم شوند.

هيأت ايراني پيش از ظهر در مرز حضور يافته و پس از انجام تشريفات مربوطه به خاک سوريه وارد شد.

تا ورودي مرز سوريه تيم حفاظت لبناني هيأت را همراهي کرد.

هيأت ايراني پس از رسيدن به دمشق، ابتدا به زيارت حضرت رقيه (س) مشرف شدند.

سپس در بزرگترين رستوران دنيا که در شهر دمشق ساخته شده است ناهار را صرف نمودند و پس از آن به زيارت حضرت زينب (س) مشرف شدند.

پس از زيارت، هيأت به فرودگاه بين­المللي دمشق جهت پرواز به تهران منتقل شدند.

 


رميک, لبنان
پیوند مطلب


ارسال نظر

نام
ایمیل
سایت/وبلاگ
* نظر
 

   


Remik International Institute - Copyright©2009 All Rights Reserved

تمام حقوق محفوظ بوده و استفاده از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است
 اجراء :
ارمغان داده پرداز