امام مهدي (عج): هر کس در اجراي اوامر خداوند کوشا باشد، خدا نيز وي را در دستيابي به حاجتش ياري مي کند.
 
جمعه 10 فروردین 1403
 
 
Friday, March 29, 2024
19 رمضان 1445
 

نخستین دانشنامه مجازی فقه و اصول شیعی افتتاح می‌شود

آغاز ثبت نام شانزدهمین المپیاد بین‌المللی قرآن و حدیث

کنفرانس خلع سلاح و عدم اشاعه: امنيت جهاني بدون سلاح هاي کشتار جمعي

هم انديشي جوان ياوران

جشنواره بين المللي فارابي ويژه تحقيقات علوم انساني و اسلامي



نظر شما درباره ي محنوي سايت چيست ؟
عالي
خوب
متوسط
ضعيف







نام : راهکارهای ارتقای جایگاه ایران در سازمان‌های بین‌المللی
نویسنده : دکتر سید علی طباطبایی
گردآوری : معاونت پژوهشهای روابط بین‌الملل مرکزتحقیقات استراتژیک
مشخصات : شابک : 9789642230235
تاریخ انتشار : 1387
توضیحات/خلاصه :

  
 کتاب «راهکارهای ارتقای جایگاه ایران در سازمان‌های بین‌المللی» که دربردارنده دو بخش و 11 فصل است، به قلم دکتر سید علی طباطبایی مدیرگروه سازمان‌های بین‌المللی مرکز تحقیقات استراتژیک منتشر گردید.

بخش اول این کتاب تحت عنوان «ایران و سازمان‌های بین‌المللی: تاریخچه، رویکردها و موانع» دربردارنده چهار فصل است. فصل اول کتاب تحت عنوان «مقدمه‌ای بر سازمان‌های بین‌المللی، به بررسی تاریخچه شکل‌گیری سازمان‌های بین‌المللی و جایگاه سازمان‌های بین‌المللی در جهان امروز پرداخته است.

فصل دوم بخش اول کتاب تحت عنوان «ایران و سازمان‌های بین‌المللی» موضوعاتی همچون توصیف وضعیت تاریخی و شکل‌گیری روابط ایران و سازمان‌های بین‌المللی را به تصویر کشانده است. تاریخ روابط ایران با جامعه ملل متحد، سازمان ملل متحد و روابط ایران با سازمان‌های پولی، مالی و تجاری بین‌المللی و دیگر سازمان‌های بین‌المللی از انتهای قرن بیستم تا سال‌های اخیر از دیگر مسائل مورد بحث در این فصل است.

فصل سوم بخش اول کتاب تحت عنوان «نخبگان ایرانی و سازمان‌های بین‌المللی» مواردی همچون نگرش نخبگان ایرانی به سازمان‌های بین‌المللی را در دو قالب نخبگان فکری و نخبگان اجرایی و با توجه به متغیرهایی همچون انقلاب اسلامی ایران، بیگانه‌گریزی، جنگ تحمیلی هشت‌ساله، موضوع فناوری هسته‌ای و تداوم نگرش متأثر از جنگ سرد مورد ارزیابی قرار داده است.

آخرین فصل بخش اول کتاب حاضر تحت عنوان «بررسی موانع حضور ایران در سازمان‌های بین‌المللی» موانع حضور ایران در این سازمان‌ها را از دو منظر سطح تحلیل کلان و سطح تحلیل خرد بررسی کرده است.

بخش دوم کتاب حاضر تحت عنوان «ایران و سازمان‌های بین‌المللی: راهکارهای ارتقای جایگاه ایران» دربردارنده هفت فصل است. فصل اول این بخش از کتاب با عنوان «انتخاب نمایندگانی شایسته برای حضور در سازمان‌های بین‌المللی به بررسی ضرورت‌ها و پیامدها، معیارها و شاخص‌ها و مکمل‌های انتخاب نمایندگانی شایسته و کارآمد برای ایران در این سازمان‌ها پرداخته است.

فصل دوم از بخش دوم کتاب «استفاده از نیروی متخصص، حرفه‌ای و کارآمد در سازما‌ن‌های بین‌المللی» را در کانون بررسی‌های خود قرار داده است.

«ایجاد تغییرات در سیستم آموزشی رشته‌های مرتبط با سازمان‌های بین‌المللی» عنوان فصل سوم از بخش دوم این کتاب است. در این فصل مواردی همچون لزوم تغییرات در نظام کلی آموزش دانشگاهی، لزوم تغییرات در آموزش رشته‌های مرتبط، لزوم بازدید دانشجویان از سازمان‌های بین‌المللی، لزوم افزایش واحدهای درسی مربوط به سازمان‌های بین‌المللی، لزوم توجه به آموزش زبان‌های خارجی مورد نظر و لزوم آشنایی دانشجویان با فرصت‌های شغلی مورد بحث واقع شده است.

فصل چهارم از بخش دوم کتاب تحت عنوان «تقویت ارتباط نهادهای داخلی ذی‌ربط با سازمان‌های بین‌المللی به بررسی لزوم این ارتباط، موانع پیش‌رو و راهکارهای پیشنهادی می‌پردازد.

پنجمین فصل از بخش دوم کتاب حاضر، پتانسیل‌ها و جایگاه و ظرفیت‌های ایرانیان خارج از کشور را در جهت نقش‌آفرینی ایران در سازمان‌های بین‌المللی مورد بررسی قرار داده است.

فصل ششم از بخش دوم کتاب نیز به بررسی «تلاش برای تغییر چهره ایران در نظام بین‌المللی» به عنوان چهارچوب کلی حضور در سازمان‌های بین‌المللی پرداخته است. لزوم تغییر چهره ایران در نظام بین‌الملل، لزوم تغییر نگرش نخبگان حاکم نسبت به سازمان‌های بین‌المللی، لزوم تعامل سازنده با سازمان‌های بین‌المللی و لزوم ایجاد فضای رسانه‌ای، تبلیغاتی و مجازی مؤثر از دیگر مطالب مطرح‌شده در این فصل کتاب است.

آخرین فصل کتاب حاضر به موضوع «استفاده از پتانسیل سازمان‌های غیردولتی» اختصاص داده شده است. نقش سازمان‌های غیردولتی در دنیای امروزی، نقش سازمان‌های غیردولتی در سازمان‌های بین‌المللی و راهکارهای افزایش پتانسیل حضور سازمان‌های غیردولتی ایران در سازمان‌های بین‌المللی در سطوح ملی،‌ منطقه‌ای و بین‌المللی از دیگر مباحث مورد بررسی در این فصل از کتاب است.

در مجموع این کتاب با بررسی بسیاری از متغیرهای تأثیرگذار در ارتقای جایگاه ایران در سازمان‌های بین‌المللی، جهت مشارکت و بهره‌‌برداری از سازمان‌های بین‌المللی، راهکارهای قابل توجهی را برای خوانندگان، سیاست‌گذاران و مسئولان محترم حوزه سیاست خارجی کشور تریسم می‌نماید.

«قابل توجه علاقه‌مندان به تهیه کتب و پژوهشنامه‌های مرکز تحقیقات استراتژیک:

برای تهیه کتب می‌توانید طی تماس با شماره 22802525 (021) کتب مورد نظر خود را به مسؤول فروش سفارش داده و از طریق پیک در تهران و پست در شهرستانها دریافت نمائید.»


ثبت : سه شنبه19 خرداد 1388/10:34 ، تعداد بازدید: 5342

Remik International Institute - Copyright©2009 All Rights Reserved

تمام حقوق محفوظ بوده و استفاده از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است
 اجراء :
ارمغان داده پرداز