امام مهدي (عج): هر کس در اجراي اوامر خداوند کوشا باشد، خدا نيز وي را در دستيابي به حاجتش ياري مي کند.
 
جمعه 31 فروردین 1403
 
 
Friday, April 19, 2024
11 شوال 1445
 

نخستین دانشنامه مجازی فقه و اصول شیعی افتتاح می‌شود

آغاز ثبت نام شانزدهمین المپیاد بین‌المللی قرآن و حدیث

کنفرانس خلع سلاح و عدم اشاعه: امنيت جهاني بدون سلاح هاي کشتار جمعي

هم انديشي جوان ياوران

جشنواره بين المللي فارابي ويژه تحقيقات علوم انساني و اسلامي



نظر شما درباره ي محنوي سايت چيست ؟
عالي
خوب
متوسط
ضعيف






مقالات



از پيش‌فروش نفت تا احتمال حذف گازپروم

یکی از راهکارهای تامین مالی پروژه های نفتی در سال اول اجرای برنامه پنجم توسعه انتشار اوراق مشارکت ارزی و ریالی است. برای سال آینده انتشار اوراق برای چهار شرکت ملی نفت، گاز، پالایش و پخش فرآورده های نفتی و صنایع پتروشیمی پیش بینی شده است.
کد : 464 تاریخ : 6:2 - 15 اسفند 1389 تعداد بازدید : 24442

ديپلماسى ايرانى: در حالى که اظهارات اخير معاون وزير نفت، از راهبردى تازه و سنت شکنانه در اداره امور انرژى کشور خبر مى دهد، برخى ناظران و تحليلگران حوزه نفت معتقدند که به زودى روسیه از توسعه یک میدان نفتی ایران حذف مى شود.

 محسن خجسته مهر معاون وزیر نفت در گفتگو با خبرگزارى مهر به انتشار اوراق صکوک اسلامی برای تامین منابع مالی طرح های صنعت نفت هدف اشاره کرد و گفت: برای اولین بار امکان خرید این اوراق توسط کشورهای حاشیه خلیج فارس و خاورمیانه فراهم می‌شود.

او اين راهکار را متنوع سازی ابزارهای مالی و اعتباری برای اجرا و توسعه طرح های مختلف بالادستی و پایین دستی صنعت نفت در سال 1390 خواند و افزود: یکی از راهکارهای تامین مالی پروژه های نفتی در سال اول اجرای برنامه پنجم توسعه انتشار اوراق مشارکت ارزی و ریالی است. برای سال آینده انتشار اوراق برای چهار شرکت ملی نفت، گاز، پالایش و پخش فرآورده های نفتی و صنایع پتروشیمی پیش بینی شده است.

با اين وصف و به گفته دبیر کارگروه نمایندگان ویژه احمدى نژاد در امور نفت، سال آینده علاوه بر اوراق مشارکت، برای نخستین بار در تاریخ صنعت نفت انتشار اوراق صکوک اسلامی در دستور کار قرار گرفته است.

اما بعد از بحران هايى که بواسطه اعمال تحريم هاى گسترده عليه ايران پديد آمد و طرح هاى توسعه اى نفت و گاز ايران را با مشکل روبرو کرد، حالا همزمان با آغاز طرح توسعه میدان نفتی آذر توسط شرکت ملی نفت ایران، احتمال کنار گذاشتن شرکت گازپروم روسیه از طرح توسعه این میدان مشترک نفتی به دلیل تاخیر قوت گرفته است.

ناجی سعدونی مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت ایران گفته است: در حال حاضر پاکسازی این میدان نفتی از مین به پایان رسیده و توسعه این میدان با استفاده از منابع داخلی شرکت ملی نفت ایران آغاز شده است.

چندى است حرف و حديث هاى زيادى در مجلس و مطبوعات ايران درباره نحوه واگذارى قراردادهاى نفتى به يکى از ارگان هاى نظامى کشور مطرح مى شود. سعدونى درباره واگذاری قرارداد طرح توسعه میدان آذر، گفته است: تاکنون مذاکرات متعددی با برخی از گروه های داخلی و خارجی برای توسعه این میدان نفتی انجام شده است.

وى با تاکید بر اینکه احتمالا طرح توسعه میدان آذر به کنسرسیومی متشکل از پیمانکاران داخلی واگذار خواهد شد، مى افزايد: در این صورت بانک های داخلی هم در تامین منابع مالی این پروژه مشترک نفتی مشارکت خواهند کرد.

اگرچه اين مقام نفتى درباره احتمال مشارکت گازپروم روسیه در طرح توسعه میدان آذر، تاکيد کرده که برای توسعه این میدان مشترک نفتی معطل شرکت روسی گازپروم نمی مانیم، اما به نظر مى رسد دولت اين انتظار را دارد که شرکت مزبور بى اعتنا به فشارها و تحريم هاى بين المللى در طرح مشارکت کند. اگر اين امر صورت نگيرد همان کنسرسيوم متشکل از پيمانکاران داخلى کار توسعه را آغاز خواهد کرد.

طرح جامع توسعه میدان آذر برای تولید زودهنگام 20 هزار بشکه نفت خام در روز تدوین شده است. بر اساس برنامه زمان بندی ها توسعه این میدان مرزی باید در مدت 30 ماه به پایان برسد.

در برنامه چهارم توسعه شرکت های استات اویل هیدروی نروژ و لوک اویل روسیه در بلوک اکتشافی آذر موفق به کشف و شناسایی ذخایر جدید نفت خام شدند. در سال 2008 میلادی با افزایش فشارهای بین المللی علیه صنعت نفت ایران، شرکت های نروژی و روسی از طرح توسعه این میدان نفتی انصراف دادند و دور جدید مذاکرات شرکت ملی نفت ایران با سایر شرکت های داخلی و خارجی آغاز شد. میدان نفتی آذر با در اختیار داشتن بیش از دو میلیارد و 500 میلیارد بشکه نفت خام درجا با میدان بدرای عراق مشترک است که حجم نفت قابل استحصال این میدان مرزی حدود 400 میلیون بشکه برآورد می شود. همچنین انجام مطالعات و بررسی های اکتشافی نشان می دهد، پس از توسعه کامل و بهره برداری نهایی از آذر، امکان تولید روزانه 50 تا 65 هزار بشکه نفت خام سبک با درجه ای.پی.آی 32 در مدت 25 سال از این میدان وجود دارد.


نفت
پیوند مطلب


ارسال نظر

نام
ایمیل
سایت/وبلاگ
* نظر
 

   


Remik International Institute - Copyright©2009 All Rights Reserved

تمام حقوق محفوظ بوده و استفاده از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است
 اجراء :
ارمغان داده پرداز